Historia

Den 18 april 1926 samlades några stycken motorintresserade mannar för att undersöka intresset för en motorklubb i Nynäshamn. Initiativtagare var framlidne Nikolaus Persson, som med sina kontakter med MOTORCYKEL- KLUBBEN SPEED i Stockholm lyckats intressera så många att en styrelse kom till.

Under det första året inriktades verksamheten helt på medlemsvärvning, med 15 nya medlemmar som resultat.

  • 1927. anslöt sig klubben till Nynässpelen, en Södertörns Olympiad där alla sportgrenar deltog.
  • 1928. kördes tävlingar bl.a Mälaren Runt-loppet.
  • 1929. engagerade sig Speed tillsammans med nykterhetsorganisationerna och polismyndigheterna i ett trafikpropagandamöte i Folkets Hus teatersalong. Ett samarbete med S.M.K., som då var tävlingsreglerande organ, etablerades
  • 1930. Samarbetet varade i 2 år. Medlemsantalet hade nu stiget till 60.
  • 1935. Öppnades tävlingar för bilar.
  • 1937. inköptes Hästholmen.
  • 1940. kördes en gengaskurs med anledning av tidsläget, vilket omöjliggjorde all bensinförbrukning. Under följande år fram till 1946 förekom ingen tävlingsverksamhet.
  • 1947. den 9 mars kördes SPEEDs första publiktävling, isbanetävlingar för motorcyklar på Nikstaviken.
  • 1950. var tävlingsverksamheten livlig, bl.a. arrangerades motorcrosstävlingar på Nikstavallen, som gav klubben ett välbehövligt ekonomiskt tillskott. För tävlande Speedare i annan SVEMA-ansluten klubbs regi beslöts 1952 om startbidrag om tävlingen fullföljdes. Medlemsantalet var nu 116.
  • 1954. började det röra på sig i klubbhusbyggandet, ett 80 kvm:s skjul inköptes nedmonterades och forslades ut till holmen.
  • 1956. startades K.A.K:s manöverprov och blir det väsentligaste i tävlingsverksamheten. MK Speeds Damklubb bildades Utvecklingen går vidare. Bilen dominerar och klubben byter namn.
  • 1957. händer detta. Klubben inträder i K.A.K:s Landsförbund och Speed får egen styrelselokal.
  • 1959. blev klubbstugan på holmen färdig.
  • 1961. sägs medlemskapet i K.A.K:s Landsförbund upp. En kraftig föryngring av medlemskapet sker under 1962, ungdomens intresse för motorsporten har ökat betydligt, medlemsantalet är nu 158.
  • 1963. blir det fart på klubbaftnarna. Gunnar Palm och Picko Troberg kåserar och visar film. Tävlingsverksamheten under 1964-65 präglas av en livlig aktivitet. Samarbetet mellan klubbarna Södertälje AMF, Huddinge MK, Haninge MK och MK Speed – den s.k Fyrklövern – har visat sig vara av stor betydelse i tävlingssammanhang. Elektrifieringen av klubbholmen var ett faktum.
  • 1967. deltager klubben i högertrafikomläggningen med manöverprov och vägledning.
  • 1968-69. arrangerar klubben ett flertal Familjerallyn.
  • 1970. blommar klubben upp. Bilorientering dominerar tävlingsverksamheten.
  • 1972. tar tillförlitlighetstävlingar över intresset. Klubben har nu ett 10-tal aktiva förare. Klubben arrangerar OTB:n ”Speedrundan”.
  • 1973. rustas klubbholmen upp, el-värme dras in. Aktiviteten bland förarna är stor
  • 1974. arrangerar MK Speed ”Tvärvändan” med 80-talet startande. En ny brygga byggs vid klubbholmen 1975.
  • 1976. arrangerar MK Speed ”Nynäsrundan” med 60-talet startande. Under senare delen av 70-talet arrangerar klubben deltävlingar i bil-O, vilka ingår i Stockholms Bilsportförbunds B-serie.
  • 1978-80. körs isbane-KM på sjön Tärnan.
  • 1981. prövar ett 10-tal speedare på den nya motorsportgrenen Folkrace. Detta är början till en verkligt positiv utveckling av klubben.
  • 1982. får vi tillgång till SMCK:s motorcrossbana och
  • 1983. kunde första lagtävlingen köras.
  • 1984. började arbetet med att söka tillstånd för en egen bana vid Eneby
  • 1985. kunde den första KM-tävlingen köras på egen bana och första klubbmästerskapet i folkrace på Eneby. 19 tjejer och 36 killarställde upp. Vann den deltävlingen gjorde Anki Broman resp. Eddy Mattson. Under första delen av 80-talet försökte vi få igång en miniracingverksamhet. Det var trögt, men i och med att vi nu fick en egen miniracingbana i anslutning till folkracebanan hade vi goda förhoppningar att verksamheten skulle fungera. Vi har även under de senaste åren gett ut en klubbtidning ”Galleri Speed”.
  • 1986. Speed håller för första gången kurser för folkracejuniorer. Rallysektionen med 10 mycket aktiva medlemmar syns i resultatlistornas topp. Klubbstugan på Eneby blir klar. I och med klubbens 60-årsjubileum kördes en 2-dagarstävling den 2-3 augusti som blev mycket uppskattad av deltagarna.
  • 1987. Utbyte med Ålands MK, Speedare tävlade vid flera tillfällen i Mariehamn. Sekretariatet kom på plats, en före detta kiosk från Musköbasen, med långtradare och en stor mobilkran lyftes den på plats. MK Speed deltog i en riksomfattande hastighetskampanj ”Dämpa Farten” i maj månad detta år
  • 1988. Rallykrossen har kommit för att stanna, klubbens medlemmar finns med från SM till DM. Klubben köper in en hjullastare, en BM 841 en då viktig resurs i arbetet med Enebybanan. Moped-SM i Uddevalla, Åke Alsen tog en hedrande 3:e plats av 7000 startande. Efter att ha använt 24.000 liter vatten för att spola banan en helg, kom ett brev från kommunen där det påtalades att vi från årsskiftet var vi tvungna att betala vattnet vi tog från Kvarnängens IP.
  • 1993. Andreas Eriksson tog hem Speeds första junior SM-guld i rally. Speeds 2-dagarstävling i folkrace döptes om till Håga Bildemo Pokalen vilket den heter än i dag. Tack Håga Bildemontering AB för all hjälp. Långloppstävlingar på 12- och 24-timmar i banracing anordnades på Mantorp, flera team från Speed fanns naturligtvis på plats när starten gick, med seger i 12-timmarsserien 3 år i rad som resultat.
  • 1997-1998. Andreas Eriksson följer upp med ytterligare SM-guld i Rally
  • 2004. Blev speedmedlemmen Fredrick Larsson Sveriges första RM mästare i rallycross 2400
  • 2006. Banan byggs om för att överensstämma med det nya ban-reglementet.
  • 2007. Klubben fyller 80 år. Det firas efter årsmötet med en tillställning på Folkets Hus i Nynäshamn. 140 gäster samlas för middag och dans, klubben uppvaktas av Svenska Bilsportförbundet. Viktor Henriksson kör JSM i Rally, jobbar i England på Fords tävlingsavdelning och kör även några tävlingar där med klasseger. Andreas Eriksson kör Ford Fiesta i Svenska Rallyt han vinner klassen i en Ford Fiesta med etanol som bränsle vilket var första gången som det var tillåtet på ett VM-rally Han inleder också tävlandet i Rally-Cross SM och i EM utnämns han till Rookie of The Year.
  • 2008. Klubbens omfattande historik lämnas in på kommunens bildarkiv. Nya toaletter med tank byggs och ett omfattande dräneringsarbete utförs på ban-området. Håga Bildemo Pokalen körs som 3-dagars tävling. Andreas Eriksson kör Rally-Cross EM och SM med topplaceringar.
  • 2009. Mk Speed blir miljöcertifierad enligt SBF och uppfyller även den lokala miljögranskningens krav på anläggning. Arbetet i depån fortgår för att bereda plats till en ny klubbstuga i framtiden. Låt oss nu se framtiden med tillförsikt, vi har flera juniorer på gång som visar att Speed kommer att fira 100-årsjubeleum.